Test Plot Lada menggunakan Baja organik IMO 5

Sebetul nya permintaan baja organik semakin meluas untuk pertanian. Baja organik mempunyai nutrien yang mencukupi untuk tumbesaran pokok dan menghasilkan buah yang baik.Manakala IMO ( Mikroorganisma yang terkandung dalam baja organik bertindak sebagai agen penyubur dan perawat tanah. Sekam padi pula mampu melembapkan tanah dan menyimpan air.

Sekarang ini kami sedang mencuba campuran organik yang mengandungi tanah dan baja organik IMO 5 untuk penanaman lada di dalam polibeg.


Pokok - pokok lada kulai ni baru je berusia 3 minggu .
( pandangan tepi)




pandangan atas - daun yg hijau







test plot lebih kurang 100 pokok lada kulai


Gambar pemprosesan baja.

1. Baja IMO 4 dan baja ikan. Baja IMO 4 telah di pek dalam plastik. Sebelah baja IMO 4 ialah baja ikan. Baja ikan untuk menjadikan baja cecair dan boleh disembur pada pokok. Baja ini akan membantu untuk tumbesaran pokok.

2. Baja yang diproses ini menggunakan jantung pisang sebagai bahan mentah. setelah dicampur dengan bahan-bahan yang lain dan diperam, bahan ini akan ditapis dan cecair nya merupakan pati untuk baja sembur@baja cecair.

3. Menggunakan buah pisang untuk menghasilkan pati cecair. Digunakan untuk baja semburan juga.

Bahan - bahan cecair juga boleh digunakan untuk menghasilkan baja IMO 4 .




0 comments:

Post a Comment

Pengenalan

Pengenalan
Kami adalah pengusaha baja organik IMO. Tujuan kami ber-blog agar dapat berkenalan sesama rakan tani, berkongsi maklumat dan tunjuk ajar amatlah digalakkan.

Hubungi kami

Pak Muda Lata Rek Enterprise
Lot 5127, Kg Jelkis , Lata Rek
18000, Kuala Krai, Kelantan

Pok Muda - 013-9766019
Kem - 019-6699224
Mat - 019-2717990

Email
bajaorganik[at]gmail[dot]com

Sembang-sembang